نکات کلیدی در آزمون اسپیکینگ آیلتس
فهرست مطالب
Facebook
Twitter
LinkedIn

نکات کلیدی در آزمون اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking )

با دانستن این نکات کلیدی آزمون اسپیکینگ آیلتس می توانید به راحتی در این مهارت موفق شوید.

نکات کلیدی آزمون اسپیکینگ آیلتس

جواب کامل بدهید: به هر سوالی که مطرح می شود جوابی کامل همراه با دلیل یا تشریح ادائه دهید و با یک جواب کوتاه مطلب را جمع نکنید. این نوع صحبت کردن به مصاحبه گر نشان می دهد که شما از اعتماد به نفس خوبی برخوردار هستید. به طور کلی، سعی کنید تا وقتی مصاحبه کننده با سوال دیگری شما را متوقف نکرده است به صحبت های خود ادامه دهید. در حقیقت، نهایتا اگر خیلی صحبت کنید مصاحبه گر با تشکر از شما حرفتان را قطع کرده و سوال دیگری می پرسد و اتفاق خاصی نمی افتد.

شفاف صحبت کنید و نگران لهجه خود نباشید: هر کسی که زبان مادری اش انگلیسی نیست لهجه خاص خود را دارد. مهمترین نکته این است که محکم و رسا صحبت کنید به حالتی که مصاحبه کننده به راحتی متوجه حرف های شما بشود. سعی کنید با تکرار مطالب مشکلات تلفظی خود را تا حد امکان کم کنید. در ضمن داشتن لهجه آمریکایی یا انگلیسی هیچ تاثیری در نمره شما نخواهد داشت.

اگر در حین صحبت اشتباهی از شما سر زد و متوجه آن شدید، بهتر است آن را تصحیح کنید: در حقیقت تصحیح یک اشتباه بهتر از گذشتن از آن اشتباه می باشد، چرا که مصاحبه کننده اشتباهات شما را شمارش نمی کند و این مسئله که به او نشان دهید از اشتباهی که مرتکب شدید آگاهید می تواند تاثیر مثبتی بر مصاحبه کننده داشته باشد.

نکات استفاده از کلمات و لغات در آزمون اسپیکینگ آیلتس

از کلمات توصیفی آکادمیک استفاده کنید: از لغات کسل کننده، ساده و پیش پا افتاده مثل Good, Bad, Nice, Ok زیاد استفاده نکنید بلکه به جای این کلمات از لغاتی که بیانگر احساسات شما هستند استفاده فرمایید. سعی کنید از لغاتی در سطح بالاتر و کلامی تحصیل کرده استفاده کنید. مثلا بهتر است از Thrilled به جای Happy یا Depressed به جای Sad استفاده کنید.

از لغات به درستی و به جا استفاده کنید: به این مسئله توجه داشته باشید که تنها تعداد لغاتی که می دانید مهم نیست، بلکه مهم تر از آن تحوه به کار گیری درست و به جای لغات در بیان عقیده تان توضیحاتی که می دهید می باشد. به بیان دیگر هر چقدر هم که دایره واژگان گسترده‌ای داشته باشید ولی کاربرد آن لغات را به درستی ندانید، امتیاز بالایی بدست نخواهید آورد.

نکات گرامی در آزمون اسپیکینگ آیلتس

از ساختارهای گرامری متنوع استفاده کنید: ضمن اینکه از ساختارهای گرامری متنوع جهت ایجاد تنوع سبک و سیاق (variety of style) در صحبت های خود استفاده می نمایید، سعی کنید اشتباهات کمتری به ویژه در به کار گیری زمان ها داشته باشید.

محکم و رسا صحبت کنید: بعضی اوقات دانشجوها از این جهت که اطمینان از صحبت های خود ندارند، زیر لب و غیر مطمئن صحبت می کنند. پیچیده و آکادمیک حرف زدن امتیاز بسیار مثبتی به همراه دارد اما نه به این قیمت که از روانی صحبت شما بکاهد و باعث شود غلط یا با صدای ضعیف صحبت کنید. اگر از سطح زبانی خوبی برخوردار نیستید می توانید با استفاده از لغات ساده تر و ساختار معمولی، کلامی روان و رسا ارائه دهید و توجه مصاحبه گر را به خود جلب کنید. این نوع محکم حرف زدن نشان دهنده میزان اعتماد به نفس شما است و تاثیر بسزایی در نتیجه مصاحبه شما خواهد داشت.

20 روش ساده برای تقویت زبان انگلیسی20 روش ساده برای تقویت زبان انگلیسی

نکات پرکاربرد در آزمون اسپیکینگ آیلتس (IELTS Speaking )

از اصطلاحات خیابانی استفاده نکنید: شما در مجموع 11 دقیقه زمان دارید که کل توانایی خود را در مهارت صحبت کردن به رخ مصاحبه کننده بکشید. از آنجایی که در امتحانی کاملا رسمی شرکت کرده اید، نهایت سعی خود را بکنید که رسمی صحبت کنید.

سرعت یکنواخت داشته باشید: سعی کنید توازن را در کلام خود رعایت کنید به این شکل که از اول تا آخر با یک سرعت معین حرف بزنید.

 نمونه های speaking را به هیچ وجه عینا حفظ نکنید: مصاحبه گر شما حرفه‌ای ترین فردی است که در این زمینه میتوانید ملاقات کنید و به راحتی تشخیص میدهد که آیا شما مطلبی را از sample ها حفظ کرده اید و یا این که با ایده گرفتن از sample ها به زبان خود صحبت میکنید. در حقیقت، نکته مثبت در اینجاست که سوالات بخش speaking تکرار پذیر هستند و بسیاری از سوالات بارها و بارها از داوطلبان پرسیده شده است، بنابراین نمونه را عینا حفظ نکنید بلکه از این نمونه ها جهت ایده گرفتن استفاده کنید. معمولا این سوالات مربوط به معلومات عمومی و مسائلی است که هر شخصی در مورد آن ها قبلا فکر کرده است و با آن موارد در زندگی اجتماعی روبرو شده است که از این دست میتوان به تفاوت بین رستوران فست فود با سنتی، فواید استفاده از موبایل، طریقه محافظت از بناهای تاریخی، مسافرت مورد علاقه، مدرس یا هنرپیشه محبوب، خاطراتی از دوران کودکی، صحبت در مورد استرس و روش های مهار آن، و یا نمونه های مشابه اشاره کرد. با این حال درصورتیکه شما بتوانید لیستی از مواردی که معمولا در آزمون پرسیده میشوند را تهیه کنید و از قبل برای این سوال ها تمرین کنید، مسلما نتیجه بهتری خواهید گرفت و در روز آزمون موفق تر خواهید درخشید.

نکات اساسی که برای آزمون IELTS Speaking باید بدانید

مهمترین مسئله در هنگام آزمون speaking داشتن آمادگی ذهنی است، یعنی با نحوه و نوع سوالات به اندازه کافی آشنا باشید و سوالات مشابه را بارها و بارها پاسخ داده باشید و همینطور جملات کافی برای ارائه سخنرانیتان به خاطر سپرده باشید.

 با استفاده از gap filler  ها روان و منسجم صحبت کنید: روان صحبت کردن مسلتزم این مهم است که مطمئن و بی وقفه صحبت کنید. این مسئله نه بدین معنا است که آرام صحبت کنید و نه تند، بلکه همانند یک گویشور بومی می بایست بدانید که به چه هنگام و چگونه از gap fillers استفاده کنید تا ضمن اینکه ضعف ها و مکث های شما کمتر دیده شود مجالی برای فکر کردن، جستجو لغات و ایده های آتی که می خواهید ابراز کنید نیز داشته باشید. درضمن با به کارگیری کلمات و عبارات ربطی، جملات و ایده های خود را به درستی به یکدیگر مرتبط سازید تا هرچه بیشتر منسجم و پیوسته صحبت های خود را هدایت نمایید.

 لغات و اصطلاحاتی که به زبان غیر انگلیسی (مثل فارسی) است را توضیح دهید: برای مثال، اگر از شما خواسته شد در رابطه با فستیوال ملی کشور خود توضیح دهید و خواستید بر فرض در مورد شب یلدا صحبت کنید، می توانید در ابتدا شب یلدا را به فارسی ذکر کنید و بعد با استفاده از Yalda Night صحبت خود را ادامه دهید. یا اگر بر فرض مثال، در حال توضیح دادن نوروز هستید و تمایل به توضیح دادن خانه تکانی داشتید، می توانید در ابتدا این لفظ را به فارسی بگویید و سپس به انگلیسی ادامه دهید. مثلا بگویید خانه تکانی It literary means shaking the house و صحبت خود را با توضیحاتی که مرتبط به فعالیت هایی است که در ارتباط با آن انجام میشود مانند تمیز کردن خانه و یا تعویض وسایل کهنه و غیره ادامه دهید.

مهارت مکالمه در IELTS Speaking

 اگر بخشی را متوجه نشدید می توانید از مصاحبه گر بخواهید سوال را تکرار کند (فقط در بخش 3): توجه داشته باشید در بخش 1 و 2 اجازه سوال ندارید. اگر واجب بود در بخش 3 سوال کنید. در حقیقت درخواست تکرار سوالی که متوجه نشده اید بهتر از این است که سخنانی ارائه دهید که ارتباطی به موضوع مطرح شده ندارد و امتیازی برای شما نخواهد داشت.

 اگر اطلاعات عمومی کافی در رابطه با سوالی که از شما پرسیده شده است ندارید از مصاحبه کننده درخواست سوال دیگری داشته باشید: در این صورت می توانید از مصاحبه کننده درخواست کنید سوال دیگری از شما بپرسد، چرا که اگر به این مسئله اشاره نکنید و بلافاصله شروع به صحبت کنید در حالیکه اطلاعات عمومی کافی در رابطه با آن موضوع ندارید، مصاحبه کننده هر اشتباهی را از ضعف زبانی شما خواهد دید نه ضعف در اطلاعات عمومی شما. البته، با خواندن نمونه های موجود میتوانید دانش عمومی خود را در ارتباط با موضوعات قابل مطرح در مصاحبه بالا ببرید تا با چنین مشکلی مواجه نشوید.

 به خاطر داشته باشید که در این مصاحبه قرار است مهارت زبانی شما مورد سنجش قرار بگیرد نه عقاید یا اطلاعات عمومی شما: همواره به مسئله واقف باشید که برای فرد مصاحبه کننده شنیدن حقایق مهم نیست بلکه تنها مهارت زبانی شماست که اهمیت دارد. برای مثال اگر از شما خواسته شده است که در رابطه با کتاب مورد علاقه تان صحبت کنید ولی مهارت کافی در توصیف آن کتاب مشخص که به راستی مورد علاقه شما است را ندارید، لزومی ندارد که حتما حقیقت را بگویید، بلکه می توانید در رابطه با کتاب دیگری صحبت کنید که شاید مهارت بیشتری در توصیف آن داشته باشید درحالیکه واقعا کتاب مورد علاقه شما نباشد.

قدرت تمرین کردن در اسپیکینگ آیلتس

تمرین کنید به اندازه معین صحبت کنید: برای این کار می توانید در رابطه با سوالات بخش speaking در ابتدا تا می توانید مطلب بخوانید. با توجه به تکرار پذیری این مطالب می توانید با خواندن نمونه های موجود به راحتی به این مهم دست پیداکنید. پس از اینکه به اندازه کافی آماده شدید، تمرین کنید  صدای خود را به مدت 2 تا 3 دقیقه ضبط کنید. به این ترتیب یاد میگیرید که چگونه 2 تا 3 دقیقه صحبت کردن را مدیریت کنید.

 فقط در راستای موضوع پرسیده شده حرف بزنید: به هیچ وجه از موضوع خارج نشوید، در این صورت مصاحبه گر فکر میکند شما مطلب را اشتباه دریافتید. در این صورت نمره پایینی به شما خواهد داد.

کسب نمره بالا در اسپیکینگ آیلتس ( IELTS Speaking )

 برای دستیابی به نمره 6 احتیاجی به پیچیده صحبت کردن نیست: در این صورت فقط کافی است در زبان ساده‌ای که به کار می برید اشتباه نداشته باشید.

 برای دستیابی به نمره 7 یا بالاتر می بایست از لغات متنوع و خاص تری استفاده نمایید: در این صورت باید توضیح واضح و روشنی در بیان عقیده تان داشته باشید و از لغات متنوع و سطح بالاتری در صحبت هایتان استفاده نمایید.

عبارات کاربردی و نکات طلایی اسپیکینگ آیلتس

  • تا جایی که می توانید انگلیسی صحبت کنید.
  • با دانستن مفاد آزمون، خود را برای امتحان آماده کنید.
  • شما باید طبیعی به نظر برسید نه اینکه پاسخ ها را از حفظ بگویید.
  • خودجوش و مرتبط باشید.
  • مثبت باشید. امتحان تقریبا تمام شده است، پس لبخند بزنید و یکنواخت نفس بکشید.
  • به یاد داشته باشید که آدرنالین تولید شده توسط احساسات عصبی شما در واقع به شما کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشید.
  • از طیف وسیعی از واژگان استفاده کنید. مردم معمولا کمتر از آنچه می دانند هنگام صحبت کردن استفاده می کنند. برای فعال کردن آنچه می دانید تمرین کنید.
  • به جای دقیق بودن، به طور کلی بر آنچه می گویید تمرکز کنید. در این صورت اشتباهات کمتری خواهید داشت.
  • واضح صحبت کنید. این به معنای آهسته صحبت کردن نیست، بلکه به طور طبیعی و یکنواخت سخن بگویید.

عبارات آماده برای قسمت 2 اسپیکینگ آیلتس

از کلمات آماده برای راهنمایی استفاده کنید نه اینکه به موضوعات کامل متمایل شوید.

  • چند عبارت مقدماتی:
  • I’d like to talk about…
  • I’m going to talk about/describe how to …
  • I want to talk about…
  • What I’d like to talk about is…
  • چند عبارت برای صحبت در مورد جزئیات پس زمینه:
  • Place: It is near…
  • Name: A called/which is called…
  • Location: is situated …on the shores of/on the edge of…
  • Time: It took place …/it happened…
  • Recent time: It has been going on …/I have known …
  • How: First of all, you prepare …; then …is prepared…
  • چند کلمه و عبارت برای کمک به توسعه موضوع شما:
  • First of all, …/Secondly, …
  • and also/as well as/what’s more/moreover
  • Another thing is… /Another reason I… /Another reason why I… /Another reason
  • behind my decision to …
  • because/since/as
  • And why do I like it so much? Well, it…
  • چند کلمه و عبارت برای صحبت در مورد چیزهایی که دوست دارید:
  • I like/enjoy something/doing something
  • I like…..more than anything else
  • I like…..the most
  • I love something/doing something
  • ……appeals to me, because …
  • I take get (a lot of) pleasure out of
  • I am fond of…
  • چند کلمه و عبارت که نشان می دهد چیزی روی شما تأثیر گذاشته است:
  • … made an impression on me.
  • … influenced me.
  • … had an (enormous) impact on me
  • … affected me.
  • … had an effect on me.
  • … seems to have a had lasting effect on me.
  • … brought home to me …
  • … changed the way I look at things
  • … moved me.
  • … impressed me.
  • Touched me deeply.
  • …disturbed me.
  • از مترادف کلمات بیان شده در کارت تکلیف استفاده کنید:
  • benefits: advantages, positive aspects
  • ways: measures, steps, courses of action, solutions
  • causes: reasons behind
  • effects: consequences, repercussions, results
  • developments: changes
  • example: instance, good example, best example
  • نمونه های مترادف خود را جمع آوری کنید.
  • همانطور که در مورد صحبت خود فکر می کنید و سخنرانی خود را ارائه می کنید، برای سؤالاتی آماده باشید تا آنچه در قسمت 2 گفته اید را به قسمت 3 متصل کنید.

بخش سوم اسپیکینگ آیلتس

توسعه ایده ها

  • وقتی چیزی را بیان می کنید، سعی کنید آن را واجد شرایط بسازید و برای حمایت از نظر/دلیل خود آن را گسترش دهید:
  • The main way/step/measure I think, is to …
  • … because this wHI/can lead to … and also…
  • For example, …
  • And another way is … I also think/feel/believe …In my opinion/from my point of view…
  • از این کلمات استفاده کنید، اما بیش از حد استفاده نکنید: Moreover/What is more
  • اگر وقت دارید، نتیجه بگیرید: … and therefore…
  • می توانید پاسخ را به هر شکلی که دوست دارید تغییر دهید تا زمانی که مناسب و مرتبط باشد.
  • ممکن است ممتحن یک سوال غیرمنتظره از شما بپرسد تا در مورد آن نظر بدهید: What about… ? چه موافق هستید یا مخالف بگویید: That is possible, but I think… و دلایل خود را بیاورید.
  • از کلمات و عبارات برای بیان جنبه های مختلف استدلال استفاده کنید:
  • To some people … is a downside/drawback/disadvantage, but on balance I think …
  • … but/however/nevertheless I…
  • در مورد نتایج یا پیامدهای احتمالی صحبت کنید: … and so/therefore …
  • هنگامی که از شما خواسته می شود در مورد آینده حدس و گمان بزنید، از این عبارات استفاده کنید: will/going to/might/could/ should…

مرکز هیراد سریع ترین و منطقی ترین فرآیند آموزشی جهت آماده سازی داوطلبین برای شرکت در آزمون اصلی IELTS را دارا می باشد. دانش پژوهان میتوانند از طریق واتساپ به شماره 09123341513 با مشاوران آموزشی این مرکز تماس حاصل کرده و از مشاوره رایگان بهره مند شوند.

همچنین می توانید با مراجعه به سایت موسسه به آدرس www.hiradenglish.com و پیج اینستاگرام به آدرس @hiradenglish از جدید ترین دوره های آموزشی آنلاین و حضوری/ گروهی و خصوصی مطلع شوید

                              خوشحال خواهیم شد این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مشاوران ما در مرکز زبان هیراد هم اکنون آماده پاسخگویی به سوالات شما دراین زمینه می باشند.

ارتباط در واتس اپ: کارشناسان آنلاین

 

ساعت کاری این بخش: 9 الی 20:30

Leave your thought here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوران ما در مرکز زبان هیراد هم اکنون آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

ارتباط در واتس اپ: کارشناسان آنلاین

ساعت کاری این بخش: 9 الی 20:30