نحوه پاسخگویی به آزمون تولیمو
فهرست مطالب
Facebook
Twitter
LinkedIn

دفترچه سوالات و نحوه پاسخگویی به آزمون تولیمو

نحوه پاسخگویی به آزمون تولیمو

نحوه پاسخگویی به آزمون تولیمو بدین صورت می باشد که ، در جلسه آزمون به هر یک از داوطلبان زبان انگلیسی پیشرفته (TOLIMO) دو دفترچه سوال داده می‌شود که یک دفترچه تشریحی (دفترچه شماره 1) و دفترچه دیگر تستی (دفترچه شماره 2) خواهد بود. داوطلبان باید پاسخ سوال تشریحی را در همان دفترچه و پاسخ سوالات تستی را در پاسخنامه پاسخ بدهند.

تعداد سوالات آزمون تولیمو (TOLIMO) و مدت زمان پاسخگویی

  • دفترچه شماره 1

یک سوال تشریحی نوشتاری (writing) که داوطلب 30 دقیقه فرصت دارد پاسخ را در همان دفترچه سوال بنویسید.

  • دفترچه شماره 2

حاوی 140 سوال تستی شامل ساختار و نوشتار زبانی (Structure and written expression)، خواندن و درک مطلب (Reading comprehension) و درک مطلب شفاهی یا شنیداری (Listening comprehension) می‌باشد که داوطلبان باید طبق زمانبندی زیر به این سوالات پاسخ بدهند:

  • ساختار و نوشتار زبانی (40 سوال و مدت پاسخگویی 30 دقیقه)
  • خواندن و درک مطلب (50 سوال و مدت پاسخگویی 55 دقیقه)
  • درک مطلب شفاهی (50 سوال و مدت پاسخگویی 35 دقیقه)

تکنیک های حل تست های چند گزینه ای لیسنینگ آیلتس

تذکرات مهم آزمون تولیمو

  • در جلسه آزمون منحصرا سوالات بخش شنیداری از بلندگو پخش می‌شود و داوطلبان باید با توجه به متن سوال که از بلندگو پخش می‌شود، نسبت به انتخاب یکی از 4 گزینه‌ای که در رابطه با سوال مربوط به این بخش درج گردیده، اقدام و با توجه به شماره سوال مربوط در پاسخنامه، علامتگذاری نمایند.
  • متن سوالات شنیداری فقط یک بار از بلندگو پخش می‌شود و قابل تکرار نیست.

محاسبه نمره در آزمون تولیمو

نمره هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می‌شود. دامنه نمره کل از 310 تا 677 است.

نمره بالاتر از 600 عالی، بین 520 تا 599 خوب، بین 480 تا 519 متوسط و کمتر 479 ضعیف تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین 1 الی 6 می‌باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می‌شود.

محاسبه نمره در بخش های مختلف آزمون تولیمو

همانطور که گفته شد این آزمون دارای 4 بخش اصلی است. دفترچه شماره یک آن با آزمون نوشتاری (writing) آغاز می‌شود و از دانشجویان انتظار می‌رود که در مدت نیم ساعت یک مقاله با موضوع از پیش تعریف شده بنویسند. بد نیست بدانید نمره این بخش از آزمون که از یک تا شش می‌باشد در نمره عددی کل لحاظ نمی‌شود و به عنوان بخشی مستقل در کارنامه درج می‌شود.

حداکثر نمره تولیمو برای دانشگاه ها

کمتر دانشگاهی است که نمره بخش نگارش را در ملاک‌های ارزیابی خود لحاظ کند و بیشتر دانشگاه‌ها نمره عددی کسب شده در سه بخش دیگر که حداکثر آن 677 است ملاک ارزیابی قرا می‌دهند. در اکثر دانشگاه‌ها نمره بالای 550 مورد پذیرش است و بعضی دانشگاه‌ها حتی نمره بالای 500 را هم معتبر می‌دانند. پس از بخش نوشتاری دفترچه شماره دو در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد که سه بخش اصلی این آزمون یعنی بخش ساختاری (گرامر) (40 سوال)، واژگان و درک مطلب (50 سوال) و بخش شنیداری (listening) (50 سوال) را شامل می‌شود. در بخش گرامر به 40 سوال پاسخ می‌دهید که عمدتا به دو بخش چهار گزینه ای (تستی) و تعین خطا (error analysis) تقسیم می‌شود. در بخش تعیین خطا زیر چهار بخش جمله خط کشیده شده است و داوطلب باید با توجه به اصول دستوری، گزینه‌ای که دارای اشکال گرامری است را تعیین کند.

با توجه به اینکه داطلبان کشور ما در بخش دستور زبان قوی تر هستند می‌بایست از این بخش نمره مناسبی کسب کنید. در بخش واژگان، اکثرا واژه‌های کتاب‌های 504، essential words و 1100 واژه در قالب دو نوع تست چهارگزینه ای و هم معنا (مترادف) مورد پرسش قرار می‌گیرند. در آزمون‌های اخیر تعداد تست‌های مترادف بیشتر از چهار گزینه‌ای‌ها شده است و به عبارت دیگر شما باید synonym یا مترادف کلمه‌ای که زیر آن خط کشیده شده است را از بین گزینه‌های داده شده انتخاب کنید. برای بخش درک مطلب هم عمدتا از درک مطلب‌های آزمون‌های تافل استفاده می‌شود. آخرین بخش آزمون که برای بسیاری از دانشجویان ایرانی سخت ترین قسمت آزمون هم هست بخش listening است. این دشواری عمدتا به دو دلیل می‌باشد: نخست آن که دانشجویان ایرانی اکثرا بر روی مهارت شنیداری تمرین کافی ندارند و علت اصلی آن عدم حضور این بخش در دبیرستان و آزمون‌های کنکور سراسری در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس است و دلیل دوم، نوع ارائه پرسش‌های بخش شنیداری است. این بخش تنها یک بار از بلندگو پخش می‌شود و زمان زیادی برای پیش خوانی (Prereading) تست‌ها داده نمی‌شود. با این حال توجه داشته باشید که این بخش از آزمون هم مانند سایر قسمت‌ها نمره منفی ندارد و با کمی تمرین می‌توانید از این بخش هم نمره متناسبی کسب کنید.

آزمون تولیمو برای دانشجویان مقطع دکتری

به همه دانشجوبان و  داوطلبان مقطع دکتری توصیه می‌شود چندین بار در آزمون تولیمو شرکت کنند و اگر در آزمون اول نمره مورد نیاز را کسب نکردند اطمینان داشته باشند در آزمون بعدی با تجربه بیشتری که به دست می‌آورند و آشنایی تکمیلی با برخی بخش‌ها به ویژه بخش شنیداری، به هدف و نمره مورد نظرشان دست خواهند یافت.

                      خوشحال خواهیم  در صورتی که این مقاله را دوست داشتید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مشاوران ما در مرکز زبان هیراد هم اکنون آماده پاسخگویی به سوالات شما دراین زمینه می باشند.

ارتباط در واتس اپ: کارشناسان آنلاین

 

ساعت کاری این بخش: 9 الی 20:30

Leave your thought here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوران ما در مرکز زبان هیراد هم اکنون آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

ارتباط در واتس اپ: کارشناسان آنلاین

ساعت کاری این بخش: 9 الی 20:30