معرفی بخش‌های لیسنینگ آیلتس
فهرست مطالب
Facebook
Twitter
LinkedIn

معرفی بخش‌های لیسنینگ آیلتس و تکنیک‌های مربوطه

معرفی بخش‌های لیسنینگ آیلتس

ما در این مقاله به معرفی بخش‌های لیسنینگ آیلتس میپردازیم و تمامی آن ها را با جزییات به شما عزیزان آموزش می دهیم.

بخش های لیسینگ آیلتس

شامل 4 بخش می باشد که بطور جامع و گسترده به شما توضیح خواهیم داد.

بخش اول لیسنینگ آیلتس

در اولین بخش از این مهارت، مکالمه‌ای بین دو نفر خواهید شنید که شامل مضامین روزمره و اجتماعی است. اطلاعاتی که در این مکالمات مبادله می‌گردد، معمولا اطلاعات شخصی است و شامل اسم، شماره تلفن، آدرس، کد پستی، ملیت، علایق و یا هرگونه اطلاعات شخصی دیگری در ارتباط با موقعیت و شرایط فردی است که برای عضویت، ثبت نام و یا رزرواسیون ارائه می‌دهد. در این مکالمه، اطلاعات در یک پرسش و جواب دو نفره رد و بدل خواهد شد (صدای افرادی که با یگدیگر مکالمه می‌کنند کاملا از یکدیگر قابل تشخیص است به نحوی که در همان ابتدای مکالمه صدای افراد را از یکدیگر تشخیص خواهید داد) و سوالاتی که از جانب یکی از گویشوران مطرح می‌گردد، راهنمایی خوبی برای پیگیری و هدف گیری اطلاعاتی خواهد بود که برای پاسخ به سوالات به آن‌ها نیاز خواهید داشت. در این بخش، قسمت نخستین مکالمه، دو بار پخش خواهد شد که این مسئله کمک بزرگی در تشخیص صدای افرار از یکدیگر و آشنایی با لهجه و گویش فرد یا افرادی خواهد بود که قرار است اطلاعات مرتبط را ارائه دهند.

همانطور که مطرح شد، در بخش اول، به غیر از وقت مجزایی که برای بررسی هر 5 سوال داده می‌شود، قسمت اول مکالمه نیز دو بار اجرا خواهد شد و در ارتباط با آن، یک سوال نیز به عنوان نمونه پاسخ داده می‌شود. البته، چنین فرصتی در بخش‌های دیگر جهت بررسی سوالات وجود نخواهد داشت. با این وجود، آزمون دهندگان قادر نخواهند بود از زمان کافی که در این بخش در اختیار دارند برای بررسی سوالات بخش‌های دیگر استفاده نمایند، چرا که طبق قوانین امتحان باید این 4 بخش به ترتیب و طبق دستورالعمل داده شده دنبال شوند. لذا، حداقل و بهینه ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از وقت زیادی که در ابتدای بخش اول در اختیار دارید، نه تنها برای بررسی 5 سوال اول، بلکه برای بررسی تمامی 10 سوال کامل این بخش استفاده نمایید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید که با وجود اینکه پاسخ به سوالات این بخش به دلیل اشاره به کلیدواژه‌های مرتبط به هر سوال بسیار ساده تر از بخش‌های دیگر است، اما بررسی مکرر صورت سوالات، کلیدواژه‌ها و نقطه نظر هر سوال در وقت داده شده ضروری است، چرا که این بخش، تنها بخش در این مهارت است که چنانچه حضور ذهن کافی در رابطه با سوالات داده شده داشته باشید، به دلیل سادگی آن، می‌توانید ضریب اشتباه را به صفر برسانید.

یک نمونه از سوالات متداول و البته نسبتا آسان بخش اول، form filling می‌باشد. در این بخش، فرمی را باید تکمیل کنید که معمولا شامل نام، آدرس، شماره تلفن و دیگر اطلاعات شخصی یکی از گویشوران می‌شود. البته، انواع دیگر سوالات، از جمله table completion، note completion،  sentence completion، multiple choice، multiple choice with multiple answers و یا labeling نیز ممکن است در این بخش مطرح شوند.​

بخش دوم لیسنینگ آیلتس

در این بخش، شنونده‌ی گزارش یا سخنرانی تک نفره‌ای از جانب گزارشگر رادیو، تلویزیون و یا رهبر تور و افرادی از این دست خواهید بود که با ارائه گزارش مربوطه، سعی در معرفی مبحث خاصی دارند. سوالاتی که در این بخش مطرح می‌شوند به چند دلیل دشوار تر از بخش اول و یا حتی بخش‌های دیگر می‌باشند:

  • مکالمه این بخش، یک سخنرانی یک طرفه می‌باشد که مانند مکالمه بخش اول، به صورت پرسش و پاسخ نمی‌باشد و ریتم صحبت کردن، تندتر و یکنواخت تر است.
  • زمان‌های اضافه‌ای که در قسمت‌های مختلف بخش اول جهت تشریح ساختار امتحان و باز پخش قسمت اول مکالمه وجود دارد، در این بخش وجود نخواهد داشت، و زمان بررسی سوالات محدود تر است.
  • از آنجاییکه موضوعات سخنرانی‌ها تنوع بیشتری دارند، ممکن است موضوع سخنرانی در زمینه‌ای باشد که اطلاعات عمومی و لغوی کافی در آن مبحث نداشته باشید و به راحتی از عهده تجزیه و تحلیل صحبت‌ها برنیایید.
  • اکثر کلیدواژه‌هایی که برای هر سوال انتخاب می‌کنید، کلیدواژه‌های ثانوی هستند که به صورت غیر مستقیم در سخنرانی که می‌شنوید به آن‌ها اشاره خواهد شد.

راهکارهای لازم برای مشکلاتی که در این بخش وجود خواهند داشت نیز به ترتیب زیر می‌باشند:

  • برای اینکه بتوانید قبل از گوش دادن به مکالمه سوالات بیشتری را مورد بررسی قرار دهید و ذهنیت کافی از تمامی سوالات داده شده داشته باشید، بهتر است بدون در نظر گرفتن ترتیب اصلی سوالات داده شده و وقتی که به صورت مجزا برای بررسی هر پنج سوال این بخش داده می‌شود، بررسی سوالاتی که پاسخ به آن‌ها پیچیده تر جلوه می‌کند را در اولویت قرار دهید و پس از آن به بررسی سوالات آسان تر این بخش بپردازید. برای مثال، چنانچه 5 سوال اول در بخش دوم، از نوع sentence completion و 5 سوال دوم در این بخش، از نوع multiple choice باشند، با توجه به این مطلب که پاسخ دادن به سوالات multiple choice در حین گوش دادن به مکالمه، مشکل تر از انواع دیگر سوالات است و زمان بیشتری برای بررسی این سوالات لازم می‌باشد، از همان وقتی که برای بررسی 5 سوال اول به صورت مجزا داده می‌شود، برای بررسی 5 سوال بعدی نیز استفاده کنید تا زمان کافی برای بررسی همه سوالات وجود داشته باشد.
  • در رابطه با موضوع‌های مکالمه نیز، با تمرین زیاد و آشنایی با مباحث متداول این بخش می‌توانید دایره لغات لازم در زمینه مباحث مطرح این بخش را گسترده تر کنید تا آمادگی درک موضوعات مختلف در این بخش را کسب نمایید.

انواع نامه در رایتینگ OET

بخش سوم لیسنینگ آیلتس

بخش سوم، مکالمه‌ای بین 2 تا 4 نفر می‌باشد که معمولا در رابطه با مباحث آموزشی و مرور بخش‌های مختلف یک پایان نامه و یا پروژه‌ای است که انجام آن به دانشجویان محول شده است. این بخش تا حدودی می‌تواند آسانتر از بخش دوم باشد، چرا که موضوع مورد بحث تقریبا مشخص است و در بحث و گفتگوهای دانشجویی مشابهی که صورت می‌پذیرد، معمولا کلیدواژه‌های خاصی متداول می‌باشند که پس از تمرین کافی روی چند نمونه از آزمون‌های این بخش و آشنایی با کلیدواژه‌های مطرح آن می‌توانید به تسلط کافی در درک مباحث این بخش و موضوعات مطرح شده در آن داشته باشید.

از طرف دیگر، این بخش می‌تواند دشوار تر از بخش‌های قبلی به نظر برسد چرا که شنونده می‌بایست روی صحبت‌های چند نفر تمرکز داشته باشد تا در نهایت به پاسخ صحیح برسد. در بخش سوم، معمولا مکالمه بین چند گویشور انحام می‌شود که یکی از آن‌ها با اطمینان بیشتری نسبت به بقیه صحبت می‌کند و این مسئله، با توجه به نحوه گویش افراد، قیود، عبارات و جملاتی که در ارائه اطلاعات به کار می‌برند قابل تشخیص است. لذا، توجه بیشتر شنونده باید روی صحبت‌های فردی باشد که اطلاعات دقیق تری ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، گویشوران ممکن است نظر و عقیده خود را در رابطه با موضوعی که صحبت می‌کنند مکررا تغییر دهند و یا صحبت‌های خود را اصلاح نمایند. بنابراین، همیشه برای تغییر پاسخی که از صحبت‌های نخستین آن‌ها استنباط کرده بودید، آمادگی لازم را داشته باشید.

بخش چهارم لیسنینگ آیلتس

بخش چهارم، بسیار دشوار تر از قسمت‌های دیگر خواهد بود. چرا که در ابتدای این بخش، زمان محدودی برای بررسی کل سوالات این بخش داده می‌شود که فرصت کافی برای بررسی تمامی سوالات نخواهد بود. لذا، برای اینکه بتوانید قبل از گوش دادن به مکالمه، سوالات بیشتری را مورد بررسی قرار دهید و ذهنیت کافی از تمامی سوالات داده شده داشته باشید، بهتر است بدون در نظر گرفتن ترتیب اصلی سوالات داده شده، بررسی سوالاتی که پاسخ به آن‌ها پیچیده تر جلوه می‌کند را در اولویت قرار دهید و سپس به بررسی سوالات آسان تر این بخش بپردازید. در بعضی موارد حتی می‌توانید بررسی تعدادی از سوالات را که مجال بررسی آن‌ها را در فرصت داده شده نیافتنید، در حین پخش مکالمه و فرصت‌های بدست آمده در خلال آن به انجام برسانید.

این قسمت نیز، مانند قسمت دوم، یک سخنرانی تک نفره خواهد بود که معمولا حول محور مباحث علمی و دروس دانشگاهی می‌باشد. گوینده ممکن است استاد دانشگاه باشد و راجع به یکی از مباحث درسی صحبت کند و یا دانشجو یا محققی باشد که راجع به تحقیقی که انجام داده و نتایج حاصله از آن صحبت می‌کند. بنابراین، با یک سخنرانی رسمی مواجه خواهید بود.

موضوعات این بخش تنوع زیادی دارند و گاهی ممکن است با موضوعی مواجه شوید که یا آشنایی کافی در زمینه لغات تخصصی مرتبط با موضوع مطرح شده نداشته باشید و یا اطلاعات عمومی ناقصی در این زمینه داشته باشید که در هر دو مورد می‌تواند منجر به عدم درک کامل مکالمه گردد. البته این مشکل می‌تواند با تمرین روی تست‌های مختلف با موضوعات متنوع این بخش و آشنایی با لغات متداولی که در این بخش مطرح هستند، تا اندازه‌ای حل شود.

                      خوشحال خواهیم  در صورتی که این مقاله را دوست داشتید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مشاوران ما در مرکز زبان هیراد هم اکنون آماده پاسخگویی به سوالات شما دراین زمینه می باشند.

ارتباط در واتس اپ: کارشناسان آنلاین

 

ساعت کاری این بخش: 9 الی 20:30

Leave your thought here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوران ما در مرکز زبان هیراد هم اکنون آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.

ارتباط در واتس اپ: کارشناسان آنلاین

ساعت کاری این بخش: 9 الی 20:30